login
hasło

przypomnij hasło więcej
zarejestruj się więcej

 
STRONA GŁÓWNA
ŻEGLUGA MORSKA
ŻEGLUGA ŚRÓDLĄDOWA
FORUM
GALERIE
GIEŁDA/OGŁOSZENIA
KONTAKT
STRONA GŁÓWNA

JEDNOSTKI SPECJALNE

50 Let Pobedy

50 Let Pobedy IMO: 9152959    MMSI: 273316240
Rok prod.: 2007
Długość: 159,6 m
Szerokość: 30,0 m
Zanurzenie: 11,0 m
Wyporność: 25168 t
 

Budowa  projektu o numerze: 10521 rozpoczęła się 4 października 1989 roku w  dawnym sowieckim Leningradzie (obecnie Sankt Petersburg, Rosja). Pierwotnie statek został nazwany NS Ural. Prace przerwano jednak w 1994 roku z powodu braku funduszy, a w rzeczywistą 50-tą rocznicę  Dnia Zwycięstwa, w 1995 roku, stał opuszczony na doku. Budowa została wznowiona w 2003 roku. 30 listopada 2004, wybuchł na budowanym statku pożar. Wszystkich pracowników trzeba było ewakuować, a ekipy strażackie przez 20 godzin walczyły z ogniem. Oficjalnie jeden stoczniowiec został przewieziony do szpitala. Nie było żadnego zagrożenia skażenia radioaktywnego, ponieważ  w reaktorze jądrowym nie było jeszcze paliwa.
Budowa została ostatecznie zakończona na początku 2007 roku, czyli faktycznie po 60-tej rocznicy. Statek  wypłynął na dwa tygodnie prób morskich do Zatoki Fińskiej 1 lutego 2007.

Lodołamacz jest ulepszoną kontynuacją klasy Arktika. Ma 159,60 m długości i 30,0 m szerokości. Posiada wyporności 25168 ton i potrafi kruszyć lód do 2,8 m grubości! Załoga statku liczy 140 osób.
„50 Let Pobedy”  to także eksperymentalny projekt, w którym po raz pierwszy w historii rosyjskich lodołamaczy zastosowano  konstrukcję dziobu w kształcie tzw. łyżki. Zgodnie z przewidywaniami konstruktorów, taki kształt zwiększa efektywność statku przy kruszeniu lodu. Lodołamacz jest wyposażony w nowoczesny system automatycznej kontroli i sterowania.

Zimą gróbość lodu wzdłuż północnych tras żeglugowych zmienia się od 1,2 do 2,0 m. W centralnej części Oceanu Arktycznego wynosi średnio 2,5 m grubości. Lodołamacze o napędzie atomowym mogą forsować taki lód z prędkością do 10 węzłów (19 kilometrów na godzinę).

„50 Let Pobedy” jest największym, najbardziej zaawansowanym technologicznie i najsilniejszym lodołamaczem jaki kiedykolwiek skonstruowano.

5 metrowy pas kadłuba, który ma bezpośredni kontakt z lodem zrobiony został ze stali nierdzewnej i posiada grubość 48mm. Jednostka napędzana jest przez  trzy turbiny parowe o mocy 75.000 koni mechanicznych, zasilane przez dwa reaktory jądrowe. Na otwartej wodzie, osiąga prędkość  nawet do 21,4 węzłów. Statek wyposażony jest w  śmigłowiec, niezbędny do nawigacji i rozpoznania w lodach. Korzystają też z niego pasażerowie statku, zabierani na wycieczki w niedostępne miejsca Arktyki. Przestrzeń publiczna obejmuje Salon Rufowy, dziobowe pomieszczenia rekreacyjne, mesę, bar a także bibliotekę polarną. Salon Rufowy zmienia się z pomieszczenia do prezentacji w ciągu dnia, w parkiet do tańca i miejsce spotkań towarzyskich wieczorem. Dodatkowo na statku znajduje się kryty basen, siłownia z oknami oraz dwie sauny. Istnieje również sklep pokładowy, salon masażu, a także mały szpitalik.

Statek może pomieścić 128 pasażerów w komfortowych kabinach  pierwszej klasy i apartamentach.

 

Źródło: Internet/Fot:rosatomflot.ru/Oprac. Pav

 

 
prev cofnij …… Pozostałe statki następny
Ostatnie komentarze (max.3):
Jeszcze nie dodano komentarzy do tego artykułu!
Jeśli chcesz przeczytać pozostałe lub dodać swój komentarz, musisz się zalogować!


REKLAMA


KALENDARZ
Maj 2017
NdPn WtŚrCzPtSo
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031 


WIADOMOŚCI
Zapraszamy wkrótce

Już niebawem zobaczycie nową świeżą i ciekawszą formę serwisu marynarz.pl

Jeśli chcesz być o tym ...

Na falach pasji

Z przyjemnością prezentujemy Wam postać Tomka Szulczewskiego, który wiąże swoje codzienne życie ...

zobacz wszystkie wszystkie wiadomości

ŻEGLARSTWO MORSKIE
Chcą jacht Romana Paszke

Aktualizacja

Roman Paszke po zako ...

Laura

Aktualizacja

W sobotę 21 stycznia ...

zobacz wszystkie wszystkie wiadomości

© marynarz.pl
start | foto galerie | video galerie | żegluga morska | żegluga śródlądowa | kontakt | marynarz.pl | 
2011© Copyright  Marynarz.pl. Wszystkie prawa zastrzeżone. Projekt zrealizowany we współpracy z StarWeb